يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بر اساس شنیده ها به زودی اسکای ول  ET5 محصول مشترک کرمان موتور و مپنا راهی بازار خواهد شد. با توجه به نیاز روزافزون کشور به این نوع خودروها، اسکای ول نه تنها در قامت پیش قراول خودروهای برقی قرار خواهد گرفت بلکه علاوه بر رقابت باعث توسعه در تولید خودروهای برقی خواهد شد.
کد خبر: ۶۴۶۳۸

نقطه شروع تاریخی جدید در خودروسازی کشور/ اسکای ول پیش قراول خودرو‌های برقی در ایران 

 تیتر20 -  طی سال های اخیرخودروسازان بزرگ و کوچک دنیا حرکت های بسیاری جدی و جدیدی برای عبور از تولید خودروهای سوخت فسیلی را در دستور کار قرار داده اند و در کنار آن سرعت تولید و توسعه خودروهای برقی را افزایش داده اند.


چرا که تا سال 2030 حداقل 80 درصد خودروها باید برپایه سوخت های غیر فسیلی باشند. این حرکت پیرو برخی کنوانسیون های جهانی آغاز شده است.کاهش آلودگی هوا ، گازهای گلخانه ای ، ضرورت استفاده از انرژی های پاک و حفظ انرژی برای نسل های آینده باعث شده است که بسیاری از خودروسازان تولید این نوع خودروها را اولویت قرار بدهند.


آمارها نیزنشان می دهد که میزان تولید و فروش این خودروها به سرعت افزایش یافته است. در این شرایط خودروسازان ایرانی به دلیل تحریم ها علاوه بر چالش های دستیابی به تکنولوژی و دانش فنی مورد نیاز ، فاصله زیادی هم با سطح اول تولیدکنندگان خودروهای برقی دنیا پیدا کرده بودند.
در این شرایط برخی خودروسازان ایرانی در کنار زمینه سازی افزایش ظرفیت تولید خودروهای مورد نیاز بازار،برنامه تولید خودروهای برقی را در دستور کار قرار دادند.


کرمان موتور نیز به عنوان یکی از خودروسازان بخش خصوصی با توجه به تجربه همکاری با تولید کنندگان مطرح دنیا از جمله جک و هیوندا طی سال های اخیر ضرورت تولید خودروهای برقی را درک و بسترهای لازم را فراهم کرد.


به همین دلیل آبی پوشان کرمانی برای تولید این خودروها اقدام به تاسیس یک شرکت مشترک با مپنا به نام شرکت خودروی برقی نوین ماهان (نبکا)کرد. این شرکت با هدف ایجاد تحولی جدید در صنعت خودروسازی با مأموریت اصلی تولید خودروهای برقی و ایجاد است. اسکای ول ایکس 5 اولین محصول این شرکت است که بنا بر شنیده ها طی ماه های آینده راهی بازار خواهد شد. 


افزایش رقابت و تولید بیشتر
هر چند با توجه به سرعت تولید اسکای ول را می توان اولین خودروی برقی تولید داخل دانست که بازار عرضه خواهد شد اما در همین مدت سایر شرکت ها نیز بیکار نبوده و تولید این محصولات را در دستور کار قرار داده اند.درحال حاضر گروه بهمن ، ایران خودرو،سایپا و مدیران خودرو نیز تولید و یا واردات خودروهای برقی را دردستور کار داشته و در حال پیگری مسائل مرتبط هستند.


بنابراین ورود اسکای ول ایکس 5 علاوه بر اینکه سبد محصولات کرمان موتور را متنوع و تکمیل تر خواهد کرد ، باعث افزایش رقابت و تولید بیشتر نیز خواهد شد. ضمن اینکه تغییر دیدگاه ودرک ضرورت تغییر تولید بر ذائقه مصرف کننده نیز تاثیر گذاشته و آنان را به مصرف خودروهای پاک تشویق خواهد کرد.


بنابراین در اولین گام نوین ماهان ( نبکا ) نه تنها به عنوان تولید کننده خودروهای برقی قدم اول را برداشته است بلکه مقدمات تغییر ذائقه و افزایش رقابت را نیز فراهم خواهد کرد.


در این وضعیت با توجه به قطعی بودن رقابت از یک سو میزان تولید این نوع خودروها افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر زیرساخت های لازم برای تامین قطعات و شارژ بیش از پیش ضرورت پیدا کرده و مورد نیاز خواهد بود.
بنابراین به نظر می رسد علاوه بر خودروسازان ، دولت و سازمان ها و نهادهای مرتبط نیز باید به سرعت خود را با این حرکت جدید هماهنگ کرده و بسترهای لازم را فراهم کنند. 


به عبارت ساده اگر مسئولان و متولیان ذی ربط به میزان مصرف روزانه سوخت (میانگین بین 120 تا 124 میلیون لیتر ) و زیان هایی از جمله اتلاف شدید منابع کشور ، بابت پرداخت یارانه ، میزان افزایش آلودگی هوا، افزایش تلفات انسانی توجه کنند ، قطعا باید بیش از تولید کنندگان و خودروسازان برای عرضه و تزریق هر چه سریعتر خودروهای برقی تلاش کنند. 


در واقع اسکال ول را می توان نقطه شروع تاریخی جدید در خودرسازی کشور دانست.هر چند این محصول به نام شرکت تولید خودروی برقی نوین ماهان (نبکا) ثبت می شود ولی همیشه اولین ها به یاد می مانند.


شاید سال های بعد خودروهایی تولید و عرضه شوند که به شدت از اسکال وی برتر باشند ، اما نباید فراموش کرد که چه محصول و توسط چه شرکتی تولید و عرضه شد و توانست مسیری جدید پیش برای صنعت خودروسازی کشور باز کند.

مشخصات فنی اسکال ول
اسکای ول ET5 به یک پیشرانه الکتریکی ۲۰۴ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر مجهز است که جعبه دنده تک سرعته توان آن را به چرخ های جلوی این کراس اوور برقی می رساند. این خودرو با توجه به ظرفیت ۷۲ کیلو وات ساعتی باتری اش می تواند به صورت ترکیبی مسافتی مابین 400 تا 520 کیلومتررا طی کند. این خودروشتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را طی ۹.۶ ثانیه ثبت می کند. حداکثر سرعتی که این خودرو می تواند به آن برسد ۱۵۰ کیلومتر اعلام شده است.


آپشن های اسکال ول
در اسکای ول ET5 امکاناتی مانند شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سقف پانوراما، نور پردازی کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، رانندگی بین خطوط خودکار، ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند، صندلی VIP و تخت خواب شو راننده، کولباکس، شیب سنج، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، خروجی برق ۲۲۰ ولت، سیستم تصفیه هوای درون کابین PM2.5 و… دیده می شود.
اسکای ول در کارخانه کرمان موتور در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تولید خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز